سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خانواده فاطمی
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91 اسفند 16 توسط زیبا | نظر

توی یادداشتهای قبل عوامل ناپایداری خانواده رو بررسی کردیم.حالا رسیدیم به عوامل تحکیم اون.مسلما دقت در عواملی که خانواده رو به نابودی میکشونه و عدم انجام اونا از راههای تحکیم خانواده میشه ولی اینجا میخوایم مسائل جدیدی رو مطرح کنیم:

اسلام برای تحقق اهداف ازدواج وتحکیم بنیاد خانواده روی دو امر تاکید داره: یکی ایمان و دیگری اخلاق

خانواده که مهم ترین عامل در ساختار شخصیت افراد و جلوه ای از رحمانیت پروردگار هست باید ارتباط اعضای آن براساس رحمت، مودت بویژه رابطه قلبی و عاطفی میان زن و شوهر باشه وبه عبارتی اخلاق بین افراد حاکم باشه.حاکمیت اخلاق به این معناست که هر چند مرد می دونه که زن تحت ولایت اوست، اما زن را امانت خداوند بدونه؛ پیروی از فرهنگ غنی اسلام و معارف حیاتبخش اهل بیت‏علیهم السلام بهترین راه برای تقویت و استحکام خانواده هاست. امیرالمؤمنین (ع)در نهج البلاغه فرمودند که همسر یک امانت است و از عائله خدا، درست نگهداری کن و مانند یک ریحانه به او توجه نما.

یکی از رموز موفقیت در زندگی مشترک اینه که در بعضی از مسائل جزئی، دقت نظر داشته باشیم. مثلا صدا کردن همسر، یک امر بسیار روزمره در زندگی خانوادگی هست؛ در صورتی که این خطاب، احترام آمیز باشد، انعکاسی از محبت و صمیمیت رو درپی داره
زیبا خطاب کردن افراد، از شاه کلیدهای ارتباط مثبت برقرار کردنه.
اسلام علاوه بر آموزش نام های نیک و سفارش به ترویج اونا، سعی کرده تا مردم رو در به معاشرت نیکو و خطاب های احسن راهنمایی کنه. خداوند متعال در سوره حجرات آیه 11 از خطاب های زشت و نفرت انگیز نهی کرده و به مسلمانان یادآور می شه که همدیگر را با نام نیک وخطاب مهرانگیز صدا کنند و از کلمات زشت و اهانت آمیز در روابط استفاده نکنند یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لاَ نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لاَ تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لاَ تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُول?ئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ»

«ای اهل ایمان! گروهی از شما گروه دیگر را مورد تمسخر قرار ندهد شاید آن مسخره شدگان بهتر از این مسخره کنندگان باشند وزنان هم شایسته نیست زنان دیگر را مورد تمسخر قرار دهند شاید آنان بهتر از اینان باشند. و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را خطاب نکنید چه زشت است که بعد ازایمان از نام های بد وناروا استفاده کنید.»

 
حضرت امیرالمؤمنین(ع) نیز در غررالحکم و دررالکلم در این باره می فرماید: "اجملوا فی الخطاب، تسمعوا جمیل الجواب»، «خطاب هایتان را زیبا کنید تا پاسخ زیبا بشنوید"

پس یکی از راه‏های استحکام بنیان خانواده ارتباط کلامی با عبارات عاطفی و دلنشینه. اگر در خانواده‏ای مرد یا زن با عبارات زیبا و دلپذیر همسرش را صدا بزنه، علاوه بر اینکه با این شیوه تربیتی به فرزندان چگونه سخن گفتن را یاد میده، در قلب همسرش هم جایگاه ویژه‏ای پیدا میکنه.

همونطور که رسول گرامی اسلام با توجه به این نکته فرمودند: «قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً   :مردی که به زنش بگوید: من ترا دوست دارم، [اثر این سخن] هرگز از دل زن بیرون نمی‏رود.»

راههای زیاد دیگه ای هم هست که توی یادداشتهای بعدی با هم بررسی میکنیم.





مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.