سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خانواده فاطمی
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91 بهمن 29 توسط زیبا | نظر
توی مطلب قبل(که البته برگزیده مجله پارسی بلاگ هم شد) عوامل ناپایداری خانواده ها رو بررسی می کردیم.حالا ادامه مطلب:
یکی از معضلاتی که خیلی ربطی به جامعه امروزی هم نداره و از قدیم بوده ولی الان نسبت به قبل بیشتر شده عدم صداقت و فریبکاری زوجین هست.جوهر روابط سالم میان زن و شوهر صداقته. صداقت ریشه اعتماد هست. زن یا شوهری که با همسر خود صادق نیست و با دادن وعده و وعیدها می خواد زندگی کنه ، با رفتار خود کانون گرم و صمیمی خانواده را دچار تزلزل می کنه
بی تدبیری یکی دیگه از مشکلات هست.دو جوانی که هنوز جایگاه شغلی ثابتی ندارن با بدهی های مربوط به: تعهدات مالی تحصیل و تهیه مسکن و یا هزینه های تولد و نگهداری فرزند نیز روبه رو می شن. از سوی دیگه، به دلیل جوانی، زن، خواهان مصاحبت بیشتر شوهر با او هست و توقع داره که شوهر، وقت بیشتری را برای با هم بودن بذاره. خواسته ها و انتظارات خویشان، دوستان، همسایگان و همکاران رو هم خودتون اضافه کنید. در چنین فضایی، تنها مدیریت عاقلانه و ماهرانه، میتونه خانواده را از این کشاکش سنگین بیرون بیاره. امام علی(ع) در غررالحکم درباره این آفت خطرناک خانواده می فرماید: آفه المعاش سوءالتدبیر:آفت زندگی، سوء تدبیر است.
مورد بعد اینکه اولین چیزی که در ازدواج باید به اون توجه  داشته باشیم گزینش همسر هست.برای اطمینان از استحکام و ثبات آینده خانواده، در مرحله گزینش همسر باید محکم و بادقّت گام برداشت. همسری که انتخاب می شه باید همتا،هم شان و متناسب با یکدیگر باشن.باید با تحقیق و مشورت با دوستان و بزرگ‌ترها و گفتگوی مستقیم دختر و پسر و یا مشاوره و راهنمایی سود جست  .دختر و پسر باید نسبت به فردی که می خوان به همسری بگیرن شناخت کامل و همه جانبه داشته باشن.
به قول استاد ارجمندم حاج آقا مظاهری(نویسنده کتاب جوانان و انتخاب همسر) «بی گدار به آب زدن» در این زمینه نوعی «خودکشی روانی» است.اسلام نیز در این زمینه راهکارهایی ارائه کرده.اول این که راه‌هایی رو که باعث شناخت دختران و پسران از همدیگر می‌شه ، با رعایت حدود و شرایطی ، مجاز شمرده است ، مانند ملاقات خصوصی و آگاهی از خصوصیات فیزیکی طرف مقابل. از سوی دیگر، استفاده هر دو طرف از هر شیوه‌ای که موجب تحریف واقعیت یا فریبکاری باشد را تحت عنوان «تدلیس» ممنوع کرده. اسلام، با هدف بالارفتن ضریب اطمینان دختر در انتخاب همسر، ازدواج او را علاوه بر رضایت خودش، به اجازه ولی (پدر و جدّ پدری) که در بیشتر موارد، برای این کار مورد اعتماد هستند ، مشروط کرده
و اما...
دخالتهای بیجا:
بسیاری از اختلافات خانواده هااز دخالتهای بیجای اطرافیان سرچشمه می گیره.گویند که پیرمردی بین پسر و عروسش جدایی انداخته بود.خدمت امام حسین(ع) رسید.امام فرمود:شنیدم بین پسر و عروست جدایی انداختی.عرض کرد:بلی یابن رسول الله.امام فرمودند:اگر رگهای این دو نفر را بیرون کشیده بودی گناهش کمتر از این بود که جدایی انداختی(اخلاق در خانه 1.حسین مظاهری ص328)
عامل بعد رشد صنعت و تکنولوژیه.در پرتو رشد صنعت به فرد این توان داده شده تا به تنهایى و بدون کمک گرفتن از دیگران نیازهاى مادّى خودش رو تأمین کنه ولی آرامش که از کارکردهای مهم خانواده است را از دست می ده.به همین دلیل است که هرچه فناوری گسترده تر می شه آمار خودکشی،افسردگی و طلاق نیز بیشتر می شه.در این خصوص پدر و مادرها نقش بیشتری دارند چرا که روش صحیح استفاده از تکنولوژی را نمی دونن و فرزندانشان را در این محیط های مجازی بدون نظارت رها می کنن.
ادامه دارد...




مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.